Educare attraverso/con il design: stimolare l’apprendimento creativo in contesti museali e scolastici (EDDES) è un progetto di ricerca triennale (2014-2016), coordinato da Giorgio Camuffo e sviluppato da un gruppo di ricerca interdisciplinare, afferente alla Facoltà di Design e Arti e alla Facoltà di Scienze della Formazione della Libera Università di Bolzano.

EDDES mira a sviluppare un quadro teorico e operativo per la collaborazione tra designer, pedagogisti ed educatori, con l’obiettivo di sperimentare, documentare, valutare e, infine, implementare il contributo del design – inteso come oggetti, spazi e attività progettate, ma anche come linguaggio, processo e approccio – per migliorare l’apprendimento creativo e l’immaginazione dei bambini (6-13) in contesti di educazione formali e informali multiculturali – come scuole e musei.

EDDES si basa su una serie di esperienze e di studi già sviluppati presso le Facoltà di Design e Arti e di Scienze della Formazione della Libera Università di Bolzano e si avvale della collaborazione di un gruppo importante di partner esterni, che include scuole primarie e musei internazionali.

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Educating Through/With Design: Enhancing Creative Learning in Museum and School Settings (EDDES) is a three-year research project coordinated by professor Giorgio Camuffo and developed by an interdisciplinary group of faculties of Design and Art and of Education of the Free University of Bolzano.

EDDES aims to develop a theoretical and operational framework for interdisciplinary collaboration between designers, pedagogues and educators, with the primary objective to experiment, document, evaluate and eventually implement design’s contribution – as designed objects, spaces and activities, but also as language, process and approach – to enhance creative learning and imagination in formal and informal multilingual education contexts (including both museum and school settings), with a particular focus on children’s learning experience.

The EDDES research project draws on a number of experiences and studies already carried out at the Faculty of Design and Art and at the Faculty of Education of the Free University of Bozen-Bolzano, and will rely on the collaboration of a significant group of external partners (international museums in Northern Italy and local schools in South Tyrol).